Maz(an)ec

Sláva nepravidelným tvarům!
Letos mi vůbec nešlo se velikonočně naladit... Díky počasí venku mi všechny ty žluté, zelené a oranžové ozdoby přišly dost nepatřičné a tak jediné, co jsem v rámci letošních Velikonoc udělala, bylo natrhání březových větviček a taky upečení svého prvního mazance. Recepis jsem hledala dlouho, až jsem se nakonec rozhodla pro tento od crustycorner. A že se to hledání sakra vyplatilo :-) Byl sice poměrně málo sladký, takže bylo třeba si ho dosypávat cukrem, ale jinak - skvělá chuť, krásně vláčný, žádný suchar jako z obchodu. Ani máslem a marmeládou jsem si ho nemazala, přišla mi to škoda.



Těsto:
200ml mléka
120g krupicového cukru
30g droždí
500g polohrubé mouky
3 žloutky
1 balíček vanilkového cukru
špetka soli
100g mandlí
120g másla
vejce na potření

Z trochy vlažného mléka, lžičky cukru a droždí si připravíme kvásek, který necháme v teple vzejít. Prosejeme mouku se solí, přidáme žloutky, zbytek cukru, mléko, vanilkový cukr (já místo toho dala lžičku vanilkového extraktu), polovinu nasekaných mandlí a kvásek. Vypracujeme těsto, které necháme zhruba hodinu kynout v teple. Potom těsto znovu propracujeme a uděláme bochánek, který položíme na plech, který buď vymažeme, nebo vyložíme pečícím papírem, a necháme kynout dalších aspoň 30minut. Potom ho potřeme rozšlehaným vejcem, posypame zbylými mandlemi a nakrojíme do kříže.
Pečeme ve vyhřáté troubě na 180°C. Po 15minutách troubu ztlumíme na 160°C a pečeme asi půl hodiny. V průběhu pečení mazanec zakryjeme alobalem, aby až moc neztmavl.
Pokud chcete, můžete do těsta přidat i 50g rozinek, já mám však raději bez. 

Komentáře