Martinské rohlíčky a svatomartinské koláčky

S kamarády máme takovou pěknou tradici, že se každý rok někde společně nacpeme svatomartinskou husou. Letos se dva z nich rozhodli upéct ji se vší parádou doma (pravda, chlupaté knedlíky z žitné mouky nikdo neochutnal, protože se zvolna rozpustily ve vodě, ale červené zelí s medem a brusinkami bylo skvělé, stejně jako husa na jablkách a rozmarýnu). Abych jim trochu odlehčila, nabídla jsem se, že upeču martinské rohlíčky. A pak jsem zahlédla i recept na svatomartinské koláčky, takže ty taky. Oba jsou z listopadového Albert magazínu a oba jsem zkoušela poprvé, takže jsem se v těstě důsledně řídila postupem a neupravovala nic, kromě náplní. A mandlové lupínky jsem nasucho opražila. Rohlíčky jsem dělala ořechové a makové. Koláčky měly být se švestkami, které měly být v mém mrazáku a v mé spíži (zavařené), jenže nebyly. Takže vznikly ořechové, makové a tvarohové.


Martinské rohlíčky s ořechovou a makovou náplní
Těsto:
450g hladké mouky
1 prášek do pečiva
80g cukru
250g měkkého tvarohu
7 lžic oleje
1 vejce + 1 bílek (na potření)
voda dle potřeby (cca 9 lžic)
2-3 hrsti plátkových mandlí, opražených nasucho

Nejdříve si uděláme náplně, na těsto bude dost času během jejich chladnutí.

Ořechová náplň:
200ml a kousek mléka
270g mletých ořechů
80g mletých piškotů
70g krystalového cukru
velká lžíce medu
Mléko přivedeme těsně pod bod varu. Přidáme k němu ořechy a asi pět minut ohříváme. V tenhle moment jsem malinko zpanikařila a přilila mléko navíc, proto uvádím 200ml a kousek. Dala jsem tam totiž rovnou i mleté piškoty, nemělo to v čem plavat, tím pádem okamžitě vznikla hustá tuhá směs s tendencí se připálit, což jsem nechtěla, protože jsem celé září den za dnem poctivě kradla ořech po ořechu na zahradě v práci (sorry, veverky). Poté přidáme cukr a med, po minutě odstavíme z plotny a necháme vychladnout. Směs nakonec díky cukru a medu trochu povolila, kdyby ne, přilila bych mléko.



Maková náplň (inspirace Poklady klasické české kuchyně od R. Vaňka):
200g mletého máku
250ml mléka
lžička vanilkového extraktu
40g krystalového cukru
2 lžíce medu
1 lžíce rybízové marmelády (nebo povidel)
Mléko s mákem přivedeme k varu a vaříme zhruba 10 minut, aby mák změknul. Poté přidáme všechny zbylé ingredience a ještě chvíli povaříme. Necháme vychladnout. Komu se zdá náplň málo sladká, může přisladit.

 

Ze všech surovin na rohlíčky kromě mandlí uhněteme těsto. Jde to ztuha, ale voda pomáhá. Na lehce pomoučeném válu pak těsto rozválíme a nakrájíme na trojúhelníky (větší či menší, to záleží na tom, jak velké chcete rohlíčky). Doprostřed každého dáme náplň a srolujeme od delší strany do rohlíku. Každý zahneme do podkovy a necháme na plechu pod čistou utěrkou 30-40 minut kynout. Potom je pomašlujeme bílkem, posypeme mandlemi a pečeme v troubě vyhřáté na 180° zhruba 20 minut.

Svatomartinské koláčky
Těsto:
250ml mléka
250ml mléka
75g krupicového cukru
20g čerstvého droždí
500g hladké mouky
špetka soli
2 vejce
70-80g másla, rozpuštěného a vychladlého

Náplň:
viz nahoře



Mléko zahřejeme, aby bylo vlažné, přidáme trochu cukru a rozdrobíme do něj kvasnice. Necháme vzejít kvásek. Mouku smícháme se zbytkem cukru, špetkou soli, přidáme jedno vejce, vychladlé máslo a nakonec i kvásek. Vařečkou vypracujeme těsto. Je to makačka, ale čím pečlivěji uhnětené, tím lepší... Těsto by mělo být hladké a nemělo by se lepit k míse. Lehce ho zaprášíme moukou a necháme aspoň hodinu kynout, aby zdvojnásobilo objem. Potom tvarujeme koláčky. Já jsem si vždy vzala kus těsta, vyválela a tvořila kolečka skleničkou. Poté, co máme koláčky udělané, je necháme asi 10 minut odpočinout. Poté je přeneseme na plech, vytvoříme prsty okraje, potřeme vajíčkem, naplníme a pečeme asi 20 minut v troubě vyhřáté na 200°C.

Zbylo mi zhruba 10 koláčků, pro které nebyla náplň (protože jsem jak rohlíčky, tak koláčky, plnila opravdu velkoryse. Co nesnáším, je troškaření :-)), tak jsem udělala ještě tvarohovou klasiku. Tvaroh, cukr, vajíčko.

Komentáře